Sztuczna inteligencja zdała maturę z języka polskiego. Jest apel o pilne zmiany w szkołach

Ostatnia aktualizacja: 21.05.2024 12:35
Sztuczna inteligencja rozwija się w szalonym tempie. Fundacja Zwolnieni z Teorii sprawdziła czy model językowy Prymus zda maturę z języka polskiego. Okazało się to możliwe i AI zdało egzamin na 62 procent O tym jak wyglądały przygotowania do tego eksperymentu oraz jakie zmiany należy wprowadzić w systemie edukacji mówili w "Poranku Dwójki" Ewa Siemińska i Emir Schahed.
Sztuczna inteligencja zdała maturę z języka polskiego. Fundacja Zwolnieni z Teorii postuluje konieczność zmian w edukacji
Sztuczna inteligencja zdała maturę z języka polskiego. Fundacja Zwolnieni z Teorii postuluje konieczność zmian w edukacjiFoto: Polskie Radio/Piotr Podlewski
  • Fundacja Zwolnieni z Teorii przeprowadziła eksperyment, w którym sprawdziła czy sztuczna inteligencja zda maturę z języka polskiej. Model Prymus osiągnął wynik 62 proc.
  • Fundacja postuluje zmiany w polskim systemie edukacji, który jest przeciążony.
  • Ewa Siemińska zdradziła, że nauczyciele współpracujący z fundacją obserwują rozwój uczniów, który dotychczas nie był możliwy.

Fundacja Zwolnieni z Teorii przeprowadziła eksperyment, w którym Prymus - specjalnie przygotowany model językowy AI - zdał maturę z języka polskiego. Zrobił to w około 30 minut i osiągnął niezłe wyniki. Inicjatorzy kampanii "Otwarci na zmianę" otwierają dyskusję nt. konieczność pilnych zmian w polskiej szkole. Mniej teorii i więcej praktyki - apelują i proponują wprowadzenie realnego czasu w szkole na aktywności, które umożliwią uczniom rozwijanie kompetencji przyszłości.

Matura z języka polskiego i sztuczna inteligencja

Emir Schahed powiedział w audycji, że wybór matury z języka polskiego nie był przypadkowy. - Celowo wybraliśmy maturę z języka polskiego. Ona jest najmniej zero-jedynkowa i algorytmowa. Matematyka i przedmioty przyrodnicze są łatwe do odwzorowania przez sztuczną inteligencję i komputer, który działa na algorytmie - podkreślił.

- Język polski wymaga kreatywności, emocji, interpretacji i zrozumienia tekstu. Wydawało się, że z tym sztuczna inteligencja ma problem. Jest w tym trochę prawdy, bo Prymus nie zdał matury na 100 proc., ale zdał ją na 62 proc. Oznacza to, że ją zaliczył - powiedział.

Przygotowania AI do matury

Gość Dwójki zdradził także jak wyglądały przygotowania Prymusa do matury. - Sztuczna inteligencja została nakarmiona podstawą programową z języka polskiego. Został nakarmiony wszystkimi pytaniami z tegorocznej podstawowej matury i wymaganiami, które stawiamy przed prawdziwymi maturzystami - zdradził.

- Te wszystkie połączone elementy pozwoliły Prymusowi napisać maturę - dodał.

Czytaj także:

Klucz egzaminu maturalnego

Ewa Siemińska dodała również, że materiały wgrane do sztucznej inteligencji szły w parze z tym, czego uczą się maturzyści. - Sztucznej inteligencji można też zaprezentować interpretacje dzieł literackich. Mówię trochę żartem, ale jest to prawda, że trochę tak kształtujemy młodzież. Karmiliśmy Prymusa utworami, ich interpretacjami, tym jak można rozpatrywać konteksty literackie, z jakiego okresu pochodzi utwór. To wszystko jest ogólnie dostępną wiedzą - powiedziała.

- Do tego na stronie CKE dostępne są arkusze z ubiegłych lat. Mogliśmy więc nauczyć Prymusa jak wpisać się w klucz egzaminu - dodała.

Praca z uczniami i podstawa programowa

Ewa Siemińska zdradziła także, że Fundacja Zwolnieni z Teorii ściśle współpracuje z nauczycielami. Model edukacji, który oferują szkołom przynosi pozytywne efekty. - Nasza fundacja działa od 10 lat, a od 5 lat pracujemy z nauczycielami, którzy są otwarci na zmiany. Dołączyli do nas z potrzeby innego rodzaju pracy z uczniami. Na lekcji jest gonitwa, bo nauczyciele mają nałożoną dużą presję przez system - oceniła.

Różnica pomiędzy obowiązującą podstawą programową a projektami oferowanymi przez fundację oraz ich efekty są widoczne gołym okiem. - To nie my przyswajaliśmy potrzebną wiedzę tak, aby ją zrozumieć, ale trzeba było gonić za podstawą programową. Nauczyciele mówią, że wartość projektów, które realizują z uczniami jest ogromna (…) Uczniowie, którzy zdobywają kompetencje, na które wcześniej nie mieli szans, nagle zakładają stowarzyszenia, firmy, są odważni i podejmują decyzję, których wcześniej by nie podjęli - powiedziała Ewa Siemińska.

 

Posłuchaj
15:24 PR2 2024_05_21-08-32-49.mp3 Ewa Siemińska i Emir Chahed o sztucznej inteligencji i zmianach w edukacji (Poranek Dwójki)

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadziła: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek

Gość: Ewa Siemińska i Emir Chahed (Fundacja Zwolnieni z Teorii)

Data emisji: 21.05.2024

Godzina emisji: 8.30

dz/pg

Czytaj także

Wiceszefowa CSW Zamek Ujazdowski: możemy być mądrzejsi niż sztuczna inteligencja

Ostatnia aktualizacja: 28.06.2023 11:11
- Patrzę na tę sytuację w otwarty sposób, będąc świadomą zagrożeń, ale z drugiej strony widząc też możliwości. Wydaje mi się, że największa możliwość dla nas jako społeczeństwa i ludzkości to szansa, byśmy się rozwinęli również na poziomie większej mądrości, nie tylko inteligencji - mówiła w "Poranku Dwójki" Agnieszka Kołek, zastępca dyrektora Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie ds. rozwoju.
rozwiń zwiń
Czytaj także

AI - sztuczna inteligencja. Błogosławieństwo czy przekleństwo?

Ostatnia aktualizacja: 12.10.2023 22:00
O sztucznej inteligencji mówił w audycji dr Franciszek Rakowski z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Michał Krzykawski o AI: utrata kontroli nad techniką grozi rozpadem społecznym

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2024 15:00
- Na tę chwilę nie mam absolutnie żadnej kontroli społecznej nad tym, jak te zastosowania są wdrażane, a utrata możliwości krytycznego osądu techniki jest zwiastunem rozpadu społecznego. Rozwój AI będzie zapierał dech w piersiach - mówił w Dwójce dr hab. Michał Krzykawski z Uniwersytetu Śląskiego.
rozwiń zwiń